måndag 31 maj 2010

Urban fantasy ...

En för mig ny genre. Fascinerande och fantasieggande. Jag tjuvläser så klart min nya författarkollegas Nene Ormes debutbok, Udda verklighet.
Jo tjuvläser gör man om man är i skrivarvånda, som jag är. Man läser små snuttar som pauslitteratur, som tankeavledare... Lite som att vila sig hos någon annan. Fast med uselt samvete.
Urban fantasy är precis som det låter, fantasy fiction i vår moderna urbana miljö.
Jag inser fascinerad efter en stunds tjuvläsande att jag och Nene ägnar oss åt precis samma sak, egentligen. Fast ändå inte ...
Hon tillåter sig mer, kan göra det, flöda ut och böja verkligheten lite som hon själv behagar medan jag är tvungen att hålla mig inom verklighetens gränser vad gäller fysik och lagar.
Men också jag, gör om. Flyttar på gator och caféer, byter namn på saker, hittar på gator som inte finns och just en hel stadsdel som inte finns men som har ett flertal släktingar ute i verkligheten.
Jag kan ju inte peka ut folk och fä och deras adresser! Hur gärna jag än skulle vilja med vissa ;-)
Och googlar man inte tillräckligt noga på namn man lånar så kan det sluta med att man har en synnerligen uppretad människa i andra änden av mejlsnöret.
Både jag och Nene kliver in i andra människors eller figurers kroppar och sinnen och travar iväg på gator och torg.
Riktigt illa är det just nu, för mig, som är drabbad av akut författarförstoppning! Jo sån finns och är en åkomma som man får oftast i samband med att någon läsare hört av sig och uttryckt sin stora beundran och ..... aj aj aj, frågar ivrigt efter nästa bok!
Och så är det liksom stopp! Tröööögt ...
Medicin finnes dock mot åkomman. Den heter just paus i form av annat, tjuvläsa eller glo på en film eller gå ut på stan eller höra en konsert, laga mat och umgås, men i mitt fall, framför allt genom att träna!!
Jag har rännt en del på gymmet det sista och knatat runt Slottsskogen åtskilliga varv. Sen blir jag ofta sittande i mina svettiga träningskläder och flödar medan svetten torkar in och jag några timmar senare inser att uhhhhh, så jag luktar?!

Fick för övrigt lite nya idéer mitt i träningspasset idag. Skriver en annan människas dagbok just nu ... vi får se om den platsar i nästa bok eller inte? Men då kan vi tala om att kliva in i en annan människas psyke ...

Min böcker är absolut urbana. Nutid. Fiction. Och tonvis med fantasi ...

Jag gör en liten liten paus till ;-D

Ingrid Elfberg, urban fantiserare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar