onsdag 5 maj 2010

Min synopsis har gått sönder!

Jag har inte tappat den i golvet eller kastat den i väggen i frustration ;-)
Filen i min dator är plötsligt trasig och vill inte öppna sig. I ett kort ögonblick drabbas jag av panik. Hur i hela världen ska jag komma ihåg hur jag hade skyfflat till det sent igår? Speciellt som jag förstås tyckte att det var rent genialt det jag gjort ;-)
Varför åh varför, skriver man inte ut saker nuförtiden? Fast la jag inte filen på ett usb? Jo. :-D Happy igen!
Vän av ordning undrar så klart varför jag inte backar upp mina viktiga dokument på en extern hårddisk åtminstone? Jodå, det har jag gjort. Ända tills den också kastade in handduken och tror att den är en webbsida som ska öppnas med Explorer ...
Är människan galen? Man har ju hört historier om författare som haft hela sina manus på hårddisken och lämnat datorn i bilen under shoppingen för att sen finna att någon annan lagt rabarber på den. Och därmed ovetandes snott en hel bok. Eller för all del gått ifrån sin dator på tåget ...
Ja lite galen är jag allt. Men inte riktigt såååå galen. Jag skickar så klart mitt manus till förlagets server med jämna mellanrum. Eller ojämna :-$
Synopsis? Det är enligt Wikipedia en sammanfattning av handlingen i en bok, film eller liknande. jag tror att det finns lika många sätt att göra en sån som det finns författare. Jag gör min i ett mindmap-program där kapitlen liknar små postit-lappar som jag kan flytta runt.
För några år sedan träffade jag en annan författare som berättade hur hennes allra första synopsis kom till en kväll när hon var ensam i sin och mannens stora lägenhet och hon började rita upp en tidslinje på ett A4a. Papperet räckte inte till så hon tejpade ihop det med ett till och ett till och ett ... När maken kom hem snubblade han över den långa pappersormen som ringlade genom lägenheten på golvet och hans författande hustru skrek åt honom att han för guds skull inte fick rubba hennes synopsis. Städningen blev så småningom lidande och äktenskapet blev lite morrigt, så hon fick hitta en annan metod.
Ännu en annan kvinnlig författare jag träffat, berättade att hon hade kommit på en genial lösning på synopsis-problemet. Och det var just postit-lappar! Hon beskrev dom olika kapitlen på lapparna och kunde sen flytta runt dom på en anslagstavla över skrivbordet. Kanon!
Ända tills hon en morgon klev upp och fann att alla lappar utom några få hade rasat ner från tavlan och låg i en osorterad hög på golvet ...
Hur det gick med filen? Jodå, jag kastade den skadade och fick den jag lagt på mitt usb att fungera. Piuhhhh!!!!!
Lösa trådar utan upplösning eller knut i änden på en spänningsroman, gör ingen läsare lycklig ;-)

Just ja? Middag! Det kanske vi ska ha idag igen? Att man alddrig kan få vara ifred med det som är riktigt riktigt roligt :-D

Ingrid E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar