tisdag 25 maj 2010

Kaospilot!

Det är min nya titel på mina kommande visitkort, inget snack!
Om jag hittat på den? Nej, faktiskt inte. Jag hittade den i en lång lista över akademiska titlar, så den lär finnas alldeles på riktigt.
Hur man utbildar sig till kaospilot har jag inte en susning om. Det är säkert både lång och avancerad utbildning. Och dyr ... följdaktligen.
Min bästa väninna irriterade sig en dag på att alla runt oss jämförs med sina titlar och sitt yrke. Det verkar vara det säkraste sättet att mäta och väga en människa på. Hon morrade surt att hon minsann var VD i överlevnad. Sant. Är inte alla det på ett eller annat sätt?
Ja okey då, i dessa royalistiska tider så inser åtminstone jag att det är viss skillnad på fä och folk och på hur vi lever och vad man kan ställa fram på bordet eller hänga i garderoben, för att inte tala om hur mycket kalaset för goda vännerna ska kosta ...
Livet tar många gånger underliga vägar. Många talar om ödet och kanske skulle det göra mig mera nöjd och tillfreds ifall jag accepterade att allt skedde utifrån något som redan är bestämt?
Men å andra sidan, om all skit som ständigt ramlar över mig och mina medmänniskor redan är bestämt, då vill jag ha ett allvarligt snack med manusförfattaren!!
Många val gör vi, alldeles själva. Men det är också väldigt mycket som bara sker, utan att vi kan påverka det ett enda dugg.
Vulkaner till exempel. Dom gör som dom vill. Och börshajar! Fast dom gör ju egentligen inte alls som dom vill utan som alla andra gör ... Jag trodde faktiskt inte att hajjar gick i stim?
Ständigt återkommer kaoset i mitt liv. I olika former. Vänner, grannar, börshajar och arbetsgivare ... vilket nedra ord för övrigt? Före dettingar och politiker och spårvagnskontrollanter och styrelser i bostadsrättsföreningar. Och sjukdom och olyckor...
Men jag har blivit grym på att reda upp kaos, att hitta vägar ut ur det och framför allt har jag blivit grym på att lotsa mina söner igenom det ;-)
Jag tror jag skiter i utbildningen? Jag är ju redan fullfjädrad! Livets hårda skola ...

Ingrid Elfberg, kaospilot!

1 kommentar:

  1. Tycker du gör helrätt, undrat oxå över min "titel" o man vill inte kalla sig för "mångsyslare" coolare med Kaospilot ;-)

    SvaraRadera