tisdag 4 maj 2010

"När kommer nummer två?"

Jag kikade in i min favoritbokhandel igår, på väg från gymmet. Fick syn på ännu en av Morbergs kokböcker i fönstret. Grilla så klart! Nu hettar det till med Morberg ;-)
Jag klev in i mina svettiga träningskläder med vattenflaskan i högsta hugg och möts av en hel hylla med manliga män på omslagen till kokböcker. Grilla med Morberg, grilla med Honken, grilla med ...
Det som tidigare varit en lätt pinsam historia i var mans radhusträdgård, med tändvätskespetsad förmarinerad grisrumpa och köpt potatissallad med starkpilsner, har nu höjt sig till råmanlig brutalt trendig kokkonst på kulinarisk värstingnivå.
Och Honken är verkligen råmanligt snygg med tunga smycken och ärrat krigaransikte framför elden ute i vildmarken, där man får anta att han nedlagt viltet själv och släpat hem det, innan han styckat och tänt en stockvedsbrasa med fjälltopparna som fond!
Morberg kan kasta köttstycken i sitt stora feta kök bäst han vill. Nu blir han omkörd av en riktig viking ;-)
Jag bläddrar och inser plötsligt att en kvinna med ärrat ansikte och blodig kniv i handen inte alls skulle vara särksilt coolt och hinner precis börja fundera på varför... då min bokhandlare glatt kliver fram och rycker mig ur mina drömmar.
"När kommer nummer två?!"
Jag harklar nåt om hösten och inser att vårensnart är slut redan och hastar sen hem igen för att fortsätta redigera på bok nummer två.
Kokböckerna får ligga i träda så länge. Både mina egna och andras...

Ingrid E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar