måndag 10 maj 2010

Hur lång tid tar det...?

Att skriva en bok?
Svaret är grymt enkelt! Alldeles för lång tid. Massor av timmar vid tangenterna och ännu fler vid skärmen, stirrandes på synopsis eller med papper och penna eller när som helst på dygnet när jag egentligen gör något annat, men personer och handlingar och miljöer svävar omkring under skallbenet ...
Idag är jag rejält trött på mig själv. Inte för att skrivandet inte går bra, för det gör det. Men att jag så grovt har missbedömt hur lång tid det skulle ta att klämma ur sig bok nummer två.
Jag tyckte själv att jag hade en grundstory som funkade redan i höstas. Och tyckte, så klart våldsamt överentusiastiskt, att råmanus nog borde kunna vara klart under hösten?
Det tog längre tid än så. Julen närmade sig med stormsteg. Allt är antagligen julens fel ...
Vi sköt fram deadline en bit. Min förläggare sa januari och jag tyckte att, nä fasen heller, fortfare än så går det nog. men okey då, vi säger det.
Jag skrev i full panik ända fram till sista minuten. Och piuh! Råmanus lämnat. Fast med en påträngande känsla av att jag varit för överambitiös och att jag krånglat till allt för mig.
Och magkänslan slår ju som bekant nästan aldrig fel.
Min förläggare ler vänligt men samtidigt allvarligt och skär sedan upp det jag åstadkommit i lagom styckbitar och lägger upp framför mig.
Jag har gjort en klassiker. Klämt ihop minst två romaner i en!! Minst ...
Tagit i för mycket är bara förnamnet.
Någon sa också att bok nummer två skulle vara den svåraste av dom alla. Boken som för första gången i ditt författarliv har en deadline, som dian läsare väntar på och frågar efter och som, ve och fasa, absolut inte får bli en stavelse sämre än den första!!
Så med den styckade romanen går jag hem och funderar. Inte mycket att fundera över egentligen. Så oerhört rätt och riktigt att jag skäms.
Sen kommer tankearbetet. Tänk om, tänk nytt. Och det tog en stund ...
Sen kommer synopsis igen. För att tänka om är lätt, en grov bild som känns självklar. Men att få ner den i fungerande kapitel och ett flow och en logik ... ja se det är inte lätt!!! Någonstans.
Dt tog mig ett par månader att svettas igenom den fasen.
Nu skriver jag igen och det går bra för det mesta. Men vi är inne i maj månad och tiden är inte på min sida, för den bara går och går ...
Bok till jul? Hmm... man kan hoppas?
Fast bok till sommaren nästa år är inte fel det heller?!

Att skriva tar en nedra tid. tur att jag inte drabbas av den total krampen i alla fall. Det finns ju kända författare som drabbats av den åkomman i åratal, några kom inte ens ur den ...

Städa först, skriva så mycket jag orkar och kan och sen träna!! Jag skriver ju även på gymmet, fast inne i huvudet ;-D

Ingrid Elfberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar