torsdag 27 maj 2010

Jag tar tillbaka ...

det där med att mitt författarliv inte har någon glamour ;-)
Det har det visst! Ibland.
När mitt lilla underbara förlag här i Göteborg bjuder in till kalas så är det alltid med hjärtat. Man möts visserligen inte av journalister och fotoblixtar i entrén, men ofta av hundpussar och varma kramar och hemmagjorda snittar och bubbel och choklad. Och igenkännande leenden och varma ord. Och - inte minst, av härliga kreativa och generösa människor.
Igår var det invigning av förlagets nya imprint, det nya förlaget Styxx som ska ge ut scifi, fantasy och skräck. Sååååå coolt! Ja ja ja!!
Jag har själv under perioder slukat scifi och fantasy och frossat i detsamma på film. Dock kan sägas att skräck inte är min grej... Jag vet. Spänningsförfattare som jag är. Men, jag mår faktiskt bara dåligt av skräck, så jag låter helt enkelt bli. Framför allt på film...
Jag kände mig först lite udda, kände inte sååå många men med lite bubbel och mat så kom pratet igång. Sen presenterades dom två första nya författarna och dom läste ur sina böcker. Sen kom pratet igång på allvar.
Det blev en kväll av diskussioner mellan författare av helt olika slag, med signeringar och diskussioner om förlag, stora som små. Om media och samhället, om folk och fä. Och härliga möten mellan åldrar, åsikter, kulturer och subkulturer ...
Glamouren och röda mattan var inte där. Men, kreativiteten och passionen!
Och jag trippade Linnégatan hem på mina höga klackar med en skön känsla av att ha mött något nytt och att ha fått något. Tack!

Nu ska jag återgå till att faktaläsa mitt norska manus. Så ljuvligt det språket är?

May the force be with you ;-)

Ingrid Elfberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar