fredag 4 juni 2010

Dramaturgi...

Älskade och hatade ord!
Fast innerst inne så verkligen älskar jag detta ämne... är djupt djupt fascinerad. Så fascinerad att jag definitivt kan kallas nördig ;-)

Nå, vad betyder detta ord?
Jag brukar säga "hur man berättar en historia". Vilket så klart är sant, men ändå inte. Dramaturgi används i teater, i film och i TV-serier. En slags teknik att få berättandet av en historia att bli så spännande och så gripande som det bara går.

Självklart är det en teknik som används stenhårt inom filmindustrin och har ibland lite slafsigt kallats för "ett manus enligt Hollywood standard".

Men riktigt så enkelt är det inte. Dramaturgin föddes säkerligen redan i grottan. När jag föreläste för ungdomar på en skola här i Göteborg för ett tag sedan, så använde jag mig av just filmen som exempel, för att deras referensramar skulle klicka. Men, gjorde även en resa tillbaka i tiden där jag undrade om inte även grottmänniskan hade ett stort behov av att berätta på ett fängslande sätt om sin lyckade jakt.
För, inte kom han hem till grottna med en sabeltandad tiger och bara la den utanför och gick och la sig i ett hörn för att vila? Knappast. han berättade säkert med hela kroppen om hur han smög, hur tigerna attackerade och hur han till slut med mycken liten marginal lyckades slå sitt byte...
Och, tog emot den välförtjänta beundran.

"Det var en gång ..."

Ni vet alla hur det är att berätta en rolig historia på en fest och hur du gör det, har en avgörande betydelse för om du ska få dina skratt eller inte... Inte så mycket själva historien.

Jag har precis backat tillbaka ur mitt manus igen, bok nummer två jodå ... och börjat spalta upp beståndsdelarna och fundera över hur dom spelar mot varandra, hur personerna och intrigerna utvecklas över tid och hur samspelet egentligen ser ut...
Lika intressant varje gång. Jag fyller snabbt ett A3 ark med tidslinjer och frågetecken. Men jag inser också saker som borde ha varit självklara, redan i början. Men ... efterklok kan man vara.

Bygget börjar ta verkligt bra form och många bitar som jag kastat ska banne mig tillbaks igen ;-)

Men hur gör man rent tekniskt?

Jag bygger synopsis både i datorn och på papper men kruxet är att få ihop det. Hur hittar jag tillbaka till mina kapitel, till mina gamla bitar som jag redan kastat... Och, hur i hela skogen ska jag få alla syftningar och alla ledtrådar att stämma när jag flyttat runt allt som en galning?

Minsta kommentar från en person i min berättelse kan bli helt galen för att jag flyttat kapitlet en bit ...

Ja, jag vet. Inte ert problem. Mitt! Men det är superfascinerande. Speciellt när jag får beundrarmejl där just mitt sätt att bygga upp historien är det som fascinerat. Nåt har jag uppenbarligen tänkt rätt ;-)

Nu ska jag ur träningskläderna. Ja jag vet, har suttit i dom i flera timmar, igen. Men måste ju vara fräsch till sonens konsert i kväll! Den ska visst bli något i hästväg, mamma eller inte ;-D

Njut av sommaren!
Ingrid Elfberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar