onsdag 16 juni 2010

Göteborg är invaderat!

Av turister ...
Nu igen!
Ingen aning hur många turistbussar som passerat under balkongen idag, men det är åtskilliga. Och på min powerwalk-runda drällde det av turister med en karta under nosen som inte hittade det dom letade efter.
(Chockade förresten två damer genom att guida dom på lätt knackig, men ändock, tyska under min promenad :-))

Ja, det är inga rundturer i mina författarspår. Än!

Jag råkar bo nära både Slottsskogen och Oscar Fredriks kyrka. Och bussarna tar nog vägen förbi Masthuggsskyrkan också? Utsikten går liksom inte av för hackor däruppe.

Men jag funderar allvarligt på att göra en interaktiv karta på min hemsida med mina högst personliga smultronställen och udda platser utmärkta? Vad tror ni? Fotograferat har jag gjort en längre tid.

Lite som Jungstedt har gjort med Gotland?

Ni vet väl att vi författare bidrar till den Svenska turismen? Jodå. Det finns guidade turer lite här och var i författares fotspår och framför allt i deras böckers fotspår. Jag kan ju bara nämna Ystad och Gotland och Öland ... För att inte tala om Södermalm och fotspåren efter Salander och Co!! Och snart kommer det en och annan Hollywoodhunk dit för att spela in film.

Kanske dags att turista lite i sin egen stad? Hur många av er har gjort det? Jag har. Men det var ett tag sen. Och jag borde nog göra det igen.

Det är ett nyttigt perspektiv för den som travar gatorna upp och ner varje dag. Ett annat perspektiv som ger insikter och upplevelser som man annars missar.

Nä, nu måste träningskläderna av. Ikväll blir det dejt med kär väninna som tycker att jag ska spana på karlar. So bee it. Vad gör man inte för sina vänner? ;-)

På balkongen
Ingrid Elfberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar