lördag 7 augusti 2010

Författarknutar ...

Just idag, denna klara fuktmättade morgon i Jämtland, känns det fullständigt omöjligt att leva utan Internet. Speciellt som när jag äntligen fick en lucka i det seeeeega surfandet, möjligen på grund av att norrmännen på semester, ligger gravt bakfulla nu på morgonen och låter mig härja fritt, via min kontantpuck.
Ja tack gode gud för såna ute i tassemarken, även om dom lämnar en del att önska, som just hastighet och lite mer jämnhet. Skype funkar knappt alls av någon märklig anledning?
Som med mycket annat i en skapande människas liv, så puttrar den kreativa processen på, hela tiden. Oavsett vad du gör.
Städar och rensar i en gammal mors lägenhet, går promenader i fuktig skog eller stirrar ut över Storsjöns blanka vatten, äter eller sover. Kanske framför allt sover?
Och nu idag, när nätet har flutit på i mer normal hastighet, har jag vaskat fram fakta som jag rätt länge har sökt, i mitt eget huvud och på nätet, och plötsligt ramlar alla pusselbitarna på plats.
I såna ögonblick känns nätet som guds gåva till författaren.
Men, hade inte nätet funnits där så hade jag så klart, som äldre tiders författare, fått knata bort till biblioteket och grävt ner mig bland hyllorna. Man ska inte underskatta ett bibliotek. där finns sannolikt långt mer och framför allt annat, än på nätet. Även om olika wikis sakta suger upp all sköns information och fyller nätets uppslagsverk och faktasajter.
Idag är jag salig! Jag har hittat lösningen på en knut!! ;-)

Det har regnat inatt i Jämtland, snart släpper himlen taget och flyter uppåt igen. Jag är less på att städa och bära och packa. Och längtar hem till Göteborg och sönerna. Men jag rids ändå av en separationsångest...
Nu vet jag varför jag är beroende av öppna landskap och vidder. :-D

Ingrid Elfberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar