tisdag 31 augusti 2010

Att leverera ...

Flera av dom etablerade författare jag mött under åren har samtliga sagt, att bok nummer två är den värsta att skriva.
Som den rookie jag är, så fnös jag lätt åt sådana påståenden. Det kan väl inte vara så stor skillnad på den och den första? Bok som bok typ!

Men det är enorma skillnader.
För det första, har du en deadline. Även om den i mitt fall har glidit och glidit igen. Den första romanen du skriver vet ju ingen om. Okey då, möjligen din närmaste krets och dom personer som du plågar i ditt faktaletande. Och därmed kan den första romanen få ta tiotals år ifall du vill eller behöver ... ingen trummar med fingrarna och vill ha in ditt manus.
Faktum är, att du får vara gigantiskt lycklig ifall någon överhuvudtaget vill ha det!

För det andra, så har du plötsligt en läsekrets som förväntar sig en uppföljare. Du kanske till och med får beundrarpost och frågor om när nästa kommer. Burr! Trycket ökar ...

För det tredje, vad ska du göra på bokmässan det här året om du inte har klämt ur dig en ny bok? Ja inte får du stå på scenen och inte får du signera. Näpp.
Så blir det i år för mig. Fast, jag medger att det är rätt skönt att bara glida omkring också, kika på alla andra och bara njuta av den täta och minst sagt kvalmiga atmosfären.
Okey, jag ska träffa mina två utländska förlag! Det är ju inte kattskit, trots allt ;-)

För det fjärde och inte minst, bok nummer två får ju inte bli en stavelse sämre än den första!!
Gulp! Där blev det svettigt ...

Summan blir kramp och prestationsångest. Och precis som jag har gjort, man tar i för mycket i sin iver att bli klar, att prestera och överträffa sina egna och alla andras förväntningar.

Men, igår släppte jag alltså taget om råmanus nummer två och lät det gå till min förläggares läshög. Efter att ha redigerat om och (jag erkänner) i princip skrivit om hela manuset på ett halvår.

Det enda jag nu kan göra är att börja fundera över vad jag ska försörja mig på, tills ni alla köper tillräckligt med böcker eller att Tyskarna får upp ögonen för lilla mig.

Och så klart fundera på vilken av alla mina knäppa bokidéer som ska få bli nästa, den tredje boken. Och sen starta processen. För måtte djävulen ta mig om jag ska bli ett år sen med nästa. Icke!

Å andra sidan, snart mycket snart är det bokmässa, sen är det jul och sen kommer första boken ut i Tyskland och så är det nästa bokmässa ... och då, ska jag stå där igen!!! ;-)

Ingrid Elfberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar