tisdag 14 september 2010

När skriver en författare?

Det finns många som säger att disciplin är a och o för en skapande människa. Andra hävdar att man inväntar den stora feta inspirationen. Andra tar till medel, som träning, meditation eller droger i olika former. Ännu andra hävdar att bakfylla är ett oslagbart recept för kreativitet. Hmmm? Picasso är en av dom.

Dom flesta verkar anse att förmiddagen är bäst. Då är hjärnan klar och man är pigg. Andra menar att det är först när kvällen kommer som det blir så pass tyst att man kan kreera. Ännu andra påstår att det är på nätterna som det verkligen sker ;-)

Sen finns det asketer som hävdar att det är dom första morgon timmarna innan småbarnen vaknar som är dom verkligt produktiva.

Jag håller med om att förmiddagar är dom klaraste och mest produktiva, oavsett vad man tar sig för. Speciellt, om man gjort som jag idag, vaknat för sex på morgonen och inte lyckades sova mera.

Och visst krävs det disciplin. Det ska göras. Punkt.

Men, faktum är, att jag skriver hela tiden. Dygnet runt. Inte fysiskt praktiskt. Utan mentalt. När jag tränar, lagar mat, städar, gör annat, till och med när jag skriver annat, när jag sover ...

För historien och tankarna lever sitt eget liv innanför mitt skallben och hindras inte av yttre omständigheter.

Det är kreativitet, tror jag. En kraft.

Sen, vad resultatet blir? Ja, det vet vi inte riktigt, varken du eller jag ;-)

Vill ni, så möts vi igen.

Ingrid Elfberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar