fredag 17 september 2010

Gamnacke, musarm,getrygg och gäddhäng!

Får såna som sitter framför sin datorskärm allt för många timmar per dygn. För att inte tala om ett platt sittfläsk, helt enkelt en hängröv, ont i ryggen och epelepsi eller någon annan allvarlig störning i skallen.
Jo förresten, hängröv vet man att man har när rumpan nått ner på låren. Ett enkelt test är att se ifall en penna fastnar därbak, ja mellan rumpan och låret då ;-)

Okey då, störningen i skallen den har jag nog redan, fast den är av annat slag. Tsstss...

Men det ligger ändå en hel del i att detta stillasittande, många gånger i en ur ergonomiskt hänseende, totalt galen ställning, är skit för kroppen. Och inte blir den yngre med åren heller.

Läste en öppenhjärtig och rätt kul intervju med Liza Marklund om just det där med hälsan och kroppen som författare. Hon hade lidit en längre tid av ryggont och musarm och värk i nacke och därmed också huvudvärk. Hon gick till en läkare för att reda ut vilken grav sjukdom hon led av, för det var hon övertygad om.

Läkaren hade efter undersökningen konstaterat att det inte var något större fel på fru Marklund och att lite träning skulle göra under för hennes rygg.
Sagt och gjort, hon knatade iväg till gymmet och checkade in hos en personlig tränar, som efter diverse test och övningar, krasst konstaterade att hon var en av dom absolut svagaste människor han någonsin träffat.
Vem den ännu svagare var, ville han inte säga.
Numera lider Liza inte av några krämpor längre, tränar regelbundet och är, får man anta, betydligt starkare och klarar av att gnida sittfläsket framför sin dator.

Jag gick till gymmet idag, första gången på nästan ett par månader, och hivade skrot, med viss försiktighet. Det är inte så att jag inte gillar att träna, jag fullkomligt älskar det! Men den här sommaren har blivit träningsfattig. Av olika skäl ...
Jag kände direkt när jag kom dit att herre gud vad älskar det här! Men också, herre min je vad jag har ont i ena armen, vad stel jag är i axlarna, vad spänd min rygg är och så dallrig och degig jag känner mig!

Jag lovar och svär, inga mer träningsuppehåll! För det orkar man inte ;-D
Inte om man ska sitta framför en dator. för då måste man vara stark!

Ingrid Elfberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar