torsdag 16 december 2010

Det ösregnar i Göteborg :-(

Som om det inte varit halt ett bra tag nu i min stad, så började det ösregna i natt. Igår satt jag framför datorn, som vanligt kan tilläggas, och började klippa med ögonen redan vid sjutiden... va falls? Maten? Träningen? tittar ut och inser att något håller på att ske därute. Ger upp och stupar i säng och sover som en lite skär gris i nästan 11 timmar... kravlar mig upp och hör att regnet öser ner. från tio minus till ösregn på några timmar? Inte undra på att man blir golvad?
I brevinkastet dräller det in julreklam, trots att jag har en skylt, fet sådan, på dörren där det tydligt framgår att jag inte vill ha reklammm! Men in kommer den ändå på något sätt.
Vackra damer, parfymer, smink, hudcremer och piller som ska göra mig smal och vacker, ja det är liktydigt numera, å så Postkodmiljonären i parti och minut.
För mig är det senare en gåta. För även om vi vinner 18 miljoner i mitt postområde så är vi så satans många att det ändå bara skulle bli en fis i universum. Så varför anstränger dom sig? Eller är mina grannar så intelligensbefriade att dom köper? Skolkade dom på mattelektionerna? Intressant!
Överallt är det julmys och granar och tingel och pling och katsching! Jag har inte kommit längre än att fundera över vad av julbordet man egentligen är intresserad av. Granen får vara. Jag släpar inte upp en stackars gran för att dö en plågsam död i min lya. Dom enda som blir kortlivat glada är alla småkryp som följer med men som snabbt kommer att finna att dom väckts till liv på falska förespeglingar.
Ösregnet gör Göteborg till en nyvattnad isbana, till glädje för ingen. Det sägs att snöstormen är på G igen, men till dess är det förenat med dödsförakt att ge sig ut, särskilt i löpspåret.
"Det är i löpardojjorna man skiljer en god fastighetsförvaltare från en usel", säger min vän på gympasset och lubbar iväg hemåt. Så sant.
Vart tog min energi vägen? Jag hade ett ton av den igår, ända tills lågtrycket dönade in. Jag kommer aldrig att orka ur mysbrallorna idag ... Jodå. Ett bad så blir det nog åter till det normala?
Längtar hem till norr, kyla och gnistrande snö, sån som knarrar på riktigt. Det enda positiva med att inte sätta sig på tåget hem till Östersund är, att vi slipper magparasiter. Dom som nu sprider sig genom att vi människor är deras värddjur och bajsar ut dom på nya ställen runt om i Jämtland. Heder åt ett vanligt torrdass.
Efter en stelbent promenad som säkert tränade ljumskarna men inte särskilt mycket mer ska jag lägga mig i ett bad och be att jag får tillbaka min energi. Jag kan ju alltid pigga upp mig med senaste bladet från Kicks med glamourgirls och glittrande smink och cremer som ska backa mitt åldrande med ett antal år. Eller åtminstone stoppa det?
Hela jag skulle behöva en inpackning just nu. Kan nån stänga av regnet och sätta på lite snö istället?

Gooo jul alla!
Ingrid Elfberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar