onsdag 20 oktober 2010

Nya numret av Connoisseur ...

dunsade in genom brevinkastet. Det smäller kan jag säga! Den väger sina modiga. Ingen feg tidning det inte. Ett Magazine med lite över 160 sidor tjockt och matt papper som ger en fin lyster åt alla annonser ...
För det är mycket reklamm! För feta sportbilar, otroligt vackra platser och hotell, SPA och äventyr, restauranger som vi vanliga dödliga bara kan drömma om, designade kläder och möbler, coola designhotell, coola människor - läs framgångsrika - läs stenrika, och smycken och klockor!!! Massor av smycken och klockor! Dyra!
Det är nu tredje numret av denna exklusiva tidning som dimper ner genom det smala hålet i min dörr och jag undrar varje gång, när dom ska upptäcka sitt fatala misstag?
Magazinet är helt gratis, nejdå, jag har inte betalat för det. För övrigt kan man inte det. Man får det. Om man platsar i den lilla exklusiva skaran av stenrika som förtjänar det ...
Nämligen miljonärsklubben ;-)
Och det är här som det börjar halta en aning. Första gången den damp ner tog jag för givet att den kommit fel. Andra gången om dom hade drabbats av något? Nu ...
Kan det möjligen vara mina kommande miljoner dom är ute och fikar efter? Hmm... En slags uppmuntran så att jag inte ska ge upp i mitt tradiga redigerande? Inse min egen storhet och köra på?
Eller är det helt enkelt så, att jag som varande "kulturelit" eller fattig men nobel kulturarbetare, ändå på något sätt platsar i ligan?
Näe, det är nog mina kommande miljoner dom vill åt ...
Och jag kan inte säga att jag inte blir påverkad av dessa mattglänsande sidor med champagne, bilar, smycken och juveler och exotiska platser och pudersnörykande vidder ... det senare är värst, alla kategorier.
Det finns alltså ingen återvändo. Jag måste fortsätta kämpa på, inte tvivla. För jag får ju för allt i världen inte hamna i gänget som hade Connoisseur men som inte längre får den!!

Där går väl ändå gränsen ;-)

Eder kulturarbetare
Ingrid Elfberg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar